
2025. gada 26. jūn.
Dzinējs ir jebkura transportlīdzekļa sirds un tā kalpošanas ilgums lielā mērā atkarīgs no ikdienas kopšanas. Tomēr, pat labi uzturētiem dzinējiem pienāk brīdis, kad kapitālais remonts kļūst nepieciešams. Šajā rakstā apskatām, kā pareizi rūpēties par dzinēju un kā savlaicīgi pamanīt pazīmes, kas liecina par nopietnu nolietojumu.
Kā pareizi kopt dzinēju?
1. Laicīga eļļas maiņa
Rūpnīcas noteiktais intervāls (parasti 10–30 tūkst. km), vai biežāk, ja dzinējs strādā smagos apstākļos. Mēs iesakām ne retāk kā 10 tūkst.km.
2. Kvalitatīvas eļļas un filtru izmantošana
Lētas eļļas vai viltojumi var ātri nodarīt kaitējumu dzinēja detaļām.
3. Dzesēšanas sistēmas kontrole
Antifrīza līmenis un stāvoklis. Pārkaršana ir viens no biežākajiem galvas blīvju un plaisu rašanās iemesliem.
4. Gaisa un degvielas filtru nomaiņa
Netīri filtri var izraisīt sliktu degvielas sadegšanu, apgrūtinātu iedarbināšanu vai nespēju iedarbināt, kvēpu veidošanos EGR, ieplūdes sistēmā.
5. Agrīna trokšņu vai vibrāciju pārbaude
Ja kaut kas šķiet neparasts – neignorē to!
Agrīnās pazīmes, kas var liecināt par nopietnu dzinēja nodilumu:
1. Zils dūms no izpūtēja
Norāda uz eļļas sadegšanu – iespējami bojāti virzuļa gredzeni, vārstu blīvslēgi vai turbo kompresors.
2. Palielināts eļļas patēriņš
Ja nepieciešams regulāri papildināt eļļu, tas norāda uz to ka ir bojāts kāds no blīvējošiem elementiem vai eļļa tiek sadedzināta degkamerā vai caur turbo kompresoru laista izpūtējā.
3. Samazināta jauda un dzinējs kļūst “slinks”
Nolietoti cilindri, nehermētiskas kompresijas kameras, nodiluši vārsti vai sēžas, dzinēja sprauslu nepareiza darbība.
4. Nepareiza vai nevienmērīga tukšgaita
Var liecināt par bojājumiem sadales mehānismā, ieplūdes sistēmas bojājumiem vai vārstu nolietojumu.
5. Skaņas: klaudzēšana, klakšķi, metāla troksnis
Skaidra norāde uz iekšēju detaļu mehānisku bojājumu, piemēram, klaņu gultņu nodilumu.
6. Melns vai balts dūms
Melns – nepareiza degvielas sadedzināšana (iesmidzināšanas problēmas), balts – iespējamais dzesēšanas šķidruma iekļūšana cilindros (plaisas vai bojāta blīve).
7. Zems kompresijas līmenis
Var tikt konstatēts tikai diagnostikā – skaidrs signāls par dzinēja iekšējo nodilumu.
Kas notiek kapitālā remonta laikā?
· pilnīga dzinēja izjaukšana;
· detaļu mazgāšana, tīrīšana un defektācija;
· nolietoto detaļu nomaiņa vai atjaunošana;
· cilindru bloka, galvas, kloķvārpstas apstrāde;
· precīza montāža un testa iedarbināšana.
Kvalitatīvs kapitālais remonts atgriež dzinēja jaudu un uzticamību – bieži uz vairākiem simtiem tūkstošu kilometru.
Cik bieži ir jāveic kapitālais remonts?
Tas atkarīgs no:
Faktors | Ietekme |
Ekspluatācijas veids | Intensīvs darbs = ātrāks nodilums |
Apkope | Regulāra apkope = ilgāks mūžs |
Degvielas kvalitāte | Slikta degviela = sodrēji un kvēpi ieplūdes, izplūdes, EGR sistēmās |
Dzinēja konstrukcija | Dažu dzinēju konstrukcija ļauj tiem darboties ilgāk |
Parasti kapitālais remonts nepieciešams pie nobraukuma 250 tūkst.km – 500 tūkst.km, bet ir dzinēji, kam kapitālais remonts nepieciešams ātrāk – īpaši kravas automobiļu, lauksaimniecības tehnikas vai laivu dzinēji.